Hur jag blev Oljemagnat ;-)

Apricale etikett.jpg
Etikett-design av Roberta Agostini. Med en vink till konstnären Sergio Biancos installation av en cykel på klocktornet i Apricale vid hans utställning på Castello år 2000.

Etikett-design av Roberta Agostini.
Med en vink till konstnären Sergio Biancos installation av en cykel på klocktornet i Apricale vid hans utställning på Castello år 2000.

 
Karin & Gary hemma i Apricale

Karin & Gary hemma i Apricale

Ja, det började med att jag lade märke till att olivoljeflaskorna på familjerestaurangen i Apricale hade fått fina etiketter.

Jag frågade Paolo om det var tecken på att han skulle börja sälja sin underbara olivolja. Han svarade ”Njaa, min svärdotter tyckte det skulle vara kul med etiketter. Men Gary… du kanske kunde bli vår agent i Sverige – ha ha ha!” Jag svarade ”Ja, vem vet – ha ha!”

Hemma igen i ett kallt och blaskigt vinterstockholm råkade jag gå förbi ett rätt anonymt skyltfönster på Bastugatan. Där stod några stycken olivoljeflaskor och ett visitkort. Det gällde tydligen prima olivoljor från familjegårdar i Toscana och Ligurien. Det stod Birger Söderqvist på visitkortet.

Jag måste har gått förbi detta skyltfönster hundratals gånger utan att lägga märke till det – det låg ca 50 meter från vårt dåvarande hem på Lilla Skinnarviksgränd.

Men nu sade det ”pling” – denne Birger Söderqvist måste ju vara agent! Och då ekade Paolos ord i mitt minne ”Men Gary… du kanske kunde bli vår agent i Sverige – ha ha ha!”

Jag ringde genast till den för mig helt okände agenten, förklarade att jag hade ett förslag på en till olivolja han kanske skulle finna intressant. Birger var hemma hos mig inom 10 minuter!

In kom en mycket charmerande man i sina bästa år, mycket nyfiken. Och mycket erfaren, förstod jag när vi började provsmaka Apricale Olio di Oliva liksom hans andra olivoljor. Birger blev lyrisk när han fick smaka på Apricale Olio di Oliva – det var början till en förälskelse i både oljan och platsen.

På våren åkte vi ner tillsammans och träffade producenterna Franca & Paolo med familj och besökte deras olivgårdar. Med ett enkelt handslag bekräftade Birger sin beställning av den första leveransen till Sverige av Apricale Olio di Oliva. Året var 2014.

Min roll var då att vara kontaktperson mellan Birger och Franca & Paolo, även om jag också pro bono hjälpte till med försäljningen via mitt personliga nätverk.

Mitt credo var, och är: ”Allt som är bra för Franca & Paolo är bra för hela byn Apricale, och därmed bra för oss som har hittat vårt andra hem i denna fantastiska by.”

Ganska snart efter det att Birger och jag hade börjat samarbeta sade Birger: ”Gary, jag tycker att det är väldigt trevligt att jobba ihop! Jag funderar på om inte du skulle ta över agenturen efter mig.” Då var det inte några ”ha ha ha”!

År 2017 köpte jag Birgers agentur för Apricale Olio di Oliva.

Sedan dess har jag nöjet att med ensamrätt kunna erbjuda Francas & Paolos underbara olivolja till alla er i Sverige. Ingen annanstans i världen!

Så kan det gå här i livet – slumpen eller ödet? Inte vet jag.

Det jag vet är att tack vare er, har jag sedan 2017 beställt ca 1.200 liter Apricale Olio di Oliva från Franca & Paolo. I år är leverans till dig som vanligt första veckan i december, lagom till jul.

Vinsten från era beställningar går huvudsakligen till Apricale – enligt mitt credo.

Tack från Apricale och mig för era beställningar!
Buon appetito

”Oljemagnaten”
Gary Newman
gary@apricale.se

 
Gary Newman